Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Kommunikationsenheten består av ca 40 medarbetare och har ett övergripande ansvar för att kvalitetssäkra, sa... Visa mer
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Kommunikationsenheten består av ca 40 medarbetare och har ett övergripande ansvar för att kvalitetssäkra, samordna och utveckla universitetets kommunikation. Vår grafiska formgivare ska vara tjänstledig under ett år och vi behöver därför anställa en vikarie, Vi söker en grafisk formgivare med ansvar för Göteborgs universitets visuella identitet, en nyckelroll där du får kombinera strategiskt ansvar med operativ formgivning.
Arbetsuppgifter
I rollen får du både ett strategiskt ansvar för Göteborgs universitets visuella uttryck och ett operativt uppdrag som grafisk formgivare. Du blir en viktig person i arbetet med att säkra att vår grafiska profil förstärker och stödjer universitetets vision och budskap i all vår kommunikation. Vår visuella identitet stärker bilden Göteborgs universitets, uttrycket ska vara enhetligt, tillgängligt och professionellt i alla kanaler. Du kommer även att ingå i ett tvärande team på kommunikationsenheten som arbetar med position, budskap och identitet. Rollen innebär också att stötta och utbilda medarbetare i organisationen, så att den visuella identiteten används på rätt sätt i hela verksamheten.
Exempel på arbetsuppgifter
• Delta i kreativa processer, från idéskiss till färdigt resultat
• Utveckla koncept och visuella lösningar
• Ansvara för det visuella uttrycket
• Ge stöd och rådgivning kring bilder, grafik och visuella element
• Ge support och handledning i frågor som rör visuell identitet
• Producera grafiskt material
• Designa mallar i Indesign, Affinity Publisher, Word, Powerpoint
• Ta fram riktlinjer och instruktioner för visuell identitet
• Uppdatera och utveckla information om grafisk profil på Medarbetarportalen
• Håller utbildningar och handleda kollegor i grafiska frågor
• Är kontaktperson gentemot leverantörer kring tryck, visitkort och mallsystem
• Ge feedback på kollegors eller externa leverantörers grafiska förslag
• Agera kontaktperson mellan beställare och leverantörer för kuverttryck, visitkort och vårt mallsystem.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen behöver du ha både ett skarpt öga för detaljer och förmågan att se helheten. Du är teknisk skicklig i designverktyg och har ett gott öga för färg, form och typografi. Du förstår vikten av att arbeta utifrån en övergripande vision, varumärkesplattformar, regelverk och riktlinjer och har erfarenhet av att navigera i en stor organisation med många intressenter och målgrupper. Som person är du initiativtagande, kreativ och lösningsorienterad, och har lätt för att samarbeta i team. Du behöver vara pedagogisk och serviceinriktad och trivs med att dela kunskap och stötta kollegor. Du behöver vara engagerad, initiativtagande och våga ta beslut.
Krav
• Relevant utbildning i grafisk design/ visuell kommunikation, minst tvåårig eftergymnasial utbildning
• Gedigen erfarenhet av grafisk formgivning och visuell kommunikation
• Mycket goda kunskaper i Adobe Creative Suite (InDesign, Illustrator, Photoshop)
• Goda kunskaper i Office-programmen, främst Word och PowerPoint
• Erfarenhet av att skapa mallar i ovanstående program
• Erfarenhet av formgivning av trycksaker, allt ifrån enkla flyers till flersidiga skrifter
• Erfarenhet av formgivning för digitala kanaler
• Erfarenhet av att agera beställarstöd och samarbeta med externa leverantörer
• Erfarenhet av att utforma riktlinjer för grafisk design, visuell identitet
• Mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift
• Goda kunskaper i engelska
Meriterande
• Kunskaper i Canva, Affinityprogram, Adobe After Effects
• Erfarenhet av att hålla utbildningar och workshops
• Erfarenhet av att arbeta med webbplattformar
• Erfarenhet av offentlig verksamhet eller av designuppdrag för offentlig verksamhet
• Erfarenhet av kommunikationsverksamhet
• Erfarenhet av projektledning
• Erfarenhet av tillgänglighetsanpassning av dokument och pdf:er
Anställning
Anställningen är ett vikariat under 1 år med start från årsskiftet 2026 eller enligt överenskommelse. Placering på Kommunikationsenheten i centrala Göteborg. Individuell lönesättning tillämpas.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta sektionschef Lisbeth Kinnunen,
[email protected] / 031 786 1065.
Fackliga?organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här:?https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Ansökan ska innehålla
• CV
• Personligt brev
• Övriga handlingar som kan vara av relevans för tjänsten
Vi kommer att begära in arbetsprovet i samband med at vi kallas till intervju.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2026-11-06
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Visa mindre